02 d’abril 2017

FELIÇ DIA DEL LLIBRE INFANTIL!

El 2 d'abril se celebra el Dia Internacional del Llibre Infantil. Aquest any, des del Consell Internacional del Llibre Infantil (IBBY), ens han proposat dos magnífics autors d'origen rus per commemorar amb text i imatge aquesta jornada tan especial.

Així doncs, sense més preàmbuls, us deixem amb el preciós cartell il·lustrat per Mikhaïl Fedorov, i les no menys precioses paraules de Sergei Makhotin sobre el que foren per ell els llibres durant la infantesa. 

FEM-NOS GRANS AMB ELS LLIBRES!


"En la més tendra infància m'agradava construir casetes amb blocs i tot tipus de joguines. Sovint feia servir de teulada un llibre infantil il·lustrat. En somnis, entrava a la casa, m'estirava al llit fet amb capses de mistos o contemplava els núvols i el cel estrellat. tot depenia de la imatge que m'agradés més.

Instintivament, vaig seguir la llei de vida de tot infant, que busca inventar-se un ambient còmode i segur. I un llibre infantil va ser fonamental per aconseguir-ho.

Després em vaig fer gran i vaig aprendre a llegir, i en la meva imaginació el llibre va començar a assemblar-se més a una papallona, o fins i tot a un ocell, que a una teulada. Les pàgines del llibre semblaven ales, i feien una mena de xiuxiueig. Era com si el llibre, situat a l’ampit de la finestra, volgués sortir volant inesperadament cap a espais desconeguts. El vaig agafar, me’l vaig començar a llegir i el llibre es va tranquil·litzar. Després el vaig seguir a través d’altres mons i paratges, mentre el meu univers imaginari s’anava estenent.

Quina alegria, tenir un llibre nou a les mans! Al principi no saps de què tracta, et resisteixes a la temptació d’obrir-lo per l’última pàgina, i quina bona olor que fa! La seva olor no es pot descompondre: tinta, pega... no, no es pot! Té una aroma especial de llibre, excitant i única. Les puntes d’algunes pàgines s’enganxen com si el llibre encara no s’hagués despertat; es desperta quan comences a llegir-lo.

A mesura que vas creixent el món que t’envolta es va complicant. T’enfrontes a qüestions que fins i tot un adult és incapaç de resoldre. Així i tot, és convenient poder compartir els dubtes i els secrets amb algú. I aquí és quan el llibre torna per ajudar-te. Probablement molts de nosaltres ens hem trobat pensant: aquest llibre parla de mi! I de sobte sembla que el teu personatge preferit sigui com tu. Viu els mateixos problemes i s’hi enfronta amb dignitat. I un altre personatge no se t’assembla en res, però vols que sigui el teu model, t’agradaria ser tan valent i enginyós com ell.

Em fa riure quan un noi o una noia diu: «No m’agrada llegir!» No me’ls crec. Segur que mengen gelats, juguen i miren pel·lícules molt interessants. En altres paraules, els agrada divertir-se. I llegir no és tan esgotador com desenvolupar els sentiments i la personalitat, sinó que en primer lloc és un gran plaer.

I és amb aquesta intenció que els escriptors escriuen els seus llibres per a infants!"


Sergei Makhotin
Traducció: Jordi Ferré i Ybarz


ESPEREM QUE GAUDIU, AMB LA COMPANYIA D'UNA BONA LECTURA, D'AQUEST 2 D'ABRIL DEDICAT AL LLIBRE INFANTIL!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada